Veldslag bij Noordhorn in 1581

Op 23 april organiseerde de Historische Kring Zuidhorn samen met de Molen Fortuna een speciale lezing in Zaal Balk in Zuidhorn over de in 1581 gevoerde Slag bij Noordhorn. Deze slag vormde een onderdeel van de zogenaamde “Schansenkrijg” een onderdeel van de 80- jarige oorlog, die met name in het Westerkwartier woedde van 1580 tot 1594. Dit jaar viert de Molen Fortuna haar 125-jarig bestaan en dat wordt gevierd met vele activiteiten tot en met het naspelen van de Slag in augustus 2015.

Dhr. dr. Olaf van Nimwegen, militair historicus, maakte de historie levend door een beschrijving te geven van de context in die tijd, de politieke en dagelijkse omstandigheden, en de betekenis van deze Slag voor het ontstaan van de republiek de Zeven Provinciën. Daarna volgde een levendige toelichting op de gevechtshandelingen die toen moeten hebben plaatsgevonden. Ook de wapenuitrusting kwam aan de orde, inclusief het wapentuig dat de soldaten in die tijd gebruiken.

Isabel van der Velde, freelance archeoloog en voorzitter van de AWN-vereniging van Vrijwilligers in de archeologie, afdeling Noord-Nederland. vertelde het door haar geleide archeologisch onderzoek op het terrein waar de Slag heeft plaatsgevonden. Noordhorn wordt nu als pilot ingezet voor een nieuwe methode van slagveldonderzoek.