Molens in het Westerkwartier : met speciale aandacht voor Noord- en Zuidhorn

In het Westerkwartier zijn nog tal van molens bewaard gebleven die oorspronkelijk een functie hadden als poldermolen of koren- en pelmolen. De molen ‘Fortuna’ in Noordhorn is zo’n koren- en pelmolen. Onlangs werd een ‘Schansenfietsroute’ door het Westerkwartier ingesteld, die bij de molen Fortuna start en langs nog enkele andere molens in de omgeving voert. Diverse stichtingen, waaronder de Molenstichting Westerkwartier, zijn actief bij de restauratie en exploitatie van de historische molens in onze regio. De eerste lezing van het najaars- en winterprogramma van de HKZ gaat over dat regionale molenbezit, en vraagt ook uw aandacht voor het project ‘Molenziel Zuidhorn’, dat de geschiedenis van de molens in deze gemeente, maar vooral ook de verhalen, herinneringen en anekdotes gerelateerd aan de molens op de kaart wil zetten.

Op donderdagavond 8 oktober heeft Johan van Dijk (1987) op enthousiaste wijze een lezing over dit onderwerp gegeven. Hij studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en is tevens vrijwillig molenaar op de korenmolen ‘De Lelie’ in Eenrum, freelance historicus en tekstschrijver en vervult tal van functies in organisaties en stichtingen die zich bezighouden met het landschap en historisch erfgoed, zoals Het Groninger Landschap en Het Groninger Molenhuis. De molens in de provincie Groningen hebben zijn speciale interesse, hij spreekt en publiceert hierover veelvuldig. Hij treedt ook nog op als stadsgids in de stad Groningen, speciaal voor culinaire wandelingen.