Lezing over Luchtwachttorens door Dick v/d Berg

15 november 2018 @ 20:00 - 22:00

De geschiedenis van ‘t Korps Luchtwacht Dienst en de luchtwachttorens van Nederland

Kort na de Tweede Wereldoorlog werd het Korps Luchtwacht Dienst opgericht. Dat was een vrijwilligers organisatie die ter ondersteuning van de Luchtmacht probeerde op het oog (en bij slecht weer: op het gehoor) de komst van vijandelijke vliegtuigen te spotten, en dat dan door te geven aan een centraal commando. De opzet paste in het naoorlogse streven om op een eenvoudige en zuinige manier bij te dragen aan het veilig houden van Nederland. Het was de tijd van de Koude Oorlog; men was vooral beducht voor aanvallen vanuit het communistische Oostblok van Europa. De waarnemingen vonden plaats vanuit speciaal gebouwde observatie­posten: de luchtwachttorens. Daarvan zijn er maar een paar overgebleven.

Dick van den Berg was nauw betrokken bij de restauratie van de 15 meter hoge luchtwacht­toren 7Oost1 in Warfhuizen, die in oktober 2017 werd geopend voor publieke bezichtiging. In zijn lezing gaat hij in op de militaire en politieke achtergronden van de Luchtwacht Dienst, hoe het was in de tijd van de Koude oorlog, en op het functioneren van het Korps.

Wil je meer weten over dit over dit fenomeen, kom dan naar Zalencentrum Balk op donderdag 15 november, aanvang 20.00 uur.

Entree leden HKZ en Aeldakerka € 3,50 (koffie/thee)

Niet-leden € 6,50 (incl. koffie/thee)

15 november 2018

Cultureel Centrum Zuidhorn