Lezing van Willem Tjebbe Oostenbrink over ‘Taal en cultuur van het Westerkwartier’

5 maart 2019 @ 20:00 - 22:00

Op 1 januari 2019 zijn de gemeenten Marum, Grootegast, Leek en Zuidhorn opgegaan in één gemeente Het Westerkwartier. Maar wat weten we van elkaar? De naam Westerkwartier wordt voor verschillende zaken gebruikt. Wat is de identiteit van het Wester­kwartier? Wie zijn onze buren geworden? Wat spreken ze verderop in het Westerkwartier? Waarom hoor je in het ene dorp “k wiet niet” en verder op “k wijt nijt”? Deze avond gaat het over ‘t Westerkwartiers, de verhouding met andere Groninger streek­talen, en de buurtschappen en gehuchten in de gemeente. Informatie over identiteit, cultuur, cultuurhistorie, de geschiedenis van water. Een presentatie met verhalen en beelden en Westerkertierder poëzie uit eigen bundels.

Willem Tjebbe Oostenbrink(Grijpskerk, 1963) geeft presentaties over taal en cultuur in het Wester­kwartier. Hij dicht in het Wester­kwartiers (West-Gronings) en in het Nederlands. Hij debuteerde in 2013 met de bundel Opdreugde troanen; in 2017 verscheen de bundel Zolt en Stof. Hij ontving o.a. de Duitse Johann Friedrich Dirksprijs (2017) en de Borslaprijs (2014). Zijn poëzie lijkt op het eerste oog verbonden met zijn geboortegrond, het Groninger Westerkwartier, maar is bij nadere beschouwing breder, universeler. Zijn werk verschijnt met regelmaat in tijdschriften en bloemlezingen.

Entree leden HKZ en Aeldakerka € 3,50 voor koffie/thee,  niet-leden € 6,50 (incl. koffie/thee)

5 maart 2019

Dörpsstee in Noordhorn