Lezing Grafcultuur door Leon Bok in Noordhorn

12 april 2018 @ 20:00 - 22:00

Informatieve avond en lezing over grafcultuur door Leon Bok van het Bureau Funeraire Adviezen verzorgt de lezing. Dit als start van het opknap-seizoen van de begraafplaats in Noordhorn.

Restauratie grafmonumenten in Noordhorn gaat verder!

Over de restauratie van historische grafmonumenten op het oude gedeelte van onze begraafplaats hebben we vorig jaar regelmatig bericht. Vrijwilligers zijn flink aan het werk geweest met schoonmaken en zwarten van teksten en grafsymboliek op de grafstenen en met ontroesten en schilderen van grafhekken en gietijzeren grafteksten. Landschapsbeheer heeft eveneens veel herstelwerk aan grafmonumenten verricht. Er is vorig jaar dus veel gebeurd. Het historische deel van de begraafplaats heeft hierdoor al een andere, verzorgde aanblik gekregen. We zijn nog niet klaar! Dit jaar gaan de vrijwilligersgroep en Landschapsbeheer verder met het herstel.

Ter voorbereiding van de herstelwerkzaamheden door de vrijwilligersgroep organiseert Noordhorn Vroeger een informatieve avond met lezing. Een startavond voor het komende herstelseizoen. De avond is voor wie vorig jaar meededen, voor wie misschien mee wil gaan doen en voor wie gewoon belangstelling heeft voor historische grafcultuur.

Leon Bok van het Bureau Funeraire Adviezen verzorgt de lezing. Hij is bij uitstek dè deskundige op het gebied van historische grafcultuur. Hij is zowel landelijk zeer betrokken bij funerair erfgoed, met Groningen bekend en ook de begraafplaats van Noordhorn heeft zijn aandacht inmiddels gehad. Leon Bok houdt een lezing over begraafplaatsen en grafcultuur, bespreekt de diverse elementen zoals toegangshekken, gebouwen en grafmonumenten (waaronder graftrommels) en hij licht toe de restauratie en het onderhoud van grafmonumenten. Dit alles eveneens toegespitst op Groningen en de begraafplaats in Noordhorn.

De bijeenkomst is donderdagavond 12 april, aanvang 20.00 uur en wordt gehouden in de Dörpsstee aan de Noorderweg 61C in Noordhorn.
Belangstellenden in grafcultuur en/ of in het vrijwilligerswerk zijn van harte uitgenodigd.

Aansluitend op deze avond is zaterdag 14 april de eerste werkochtend. Dan worden de handen uit de mouwen gestoken. Wilt u meehelpen tijdens de werkdag? U bent van harte welkom, we beginnen 9.00 uur. Verzamelen op de begraafplaats in Noordhorn.
Heeft u vragen over de avond of over de werkochtenden dan kunt u contact opnemen met Jur Bekooy van Noordhorn Vroeger, jurbekooy@hetnet.nl of tel (0594) 506019.

12 april 2018

Dörpsstee in Noordhorn