Lezing door Egge Knol “Rijk in Groningen”

2 oktober 2018 @ 20:00 - 22:00

De Historische kring Zuidhorn organiseert op dinsdagavond 2 oktober  a.s., in zalencentrum Balk te Zuidhorn, een lezing over “Rijk in Groningen” door Egge Knol.

Deze lezing zou in januari worden gehouden, maar ging onverwachts niet door.

RIJK IN GRONINGEN: BORGEN EN STADSPALEIZEN

Hoe leefden rijke mensen in Groningen in de 17een 18eeeuw? Vooraanstaande Groningse families, vooral van de Ommelanden, woonden ’s zomers vaak op hun borgen op het platteland, en ’s winters in de stad, in hun hun ‘stadspaleizen’. Rijke stadsburgers hadden op hun beurt weer buitenverblijven in Haren, of langs de diepen in de Veenkoloniën. Talrijke van al die vorstelijke bouwwerken zijn verdwenen, maar veel informatie erover is wel bewaard gebleven, in de vorm van schilderijen en andere afbeeldingen, bouwfragmenten en huisraad. De onderlinge rivaliteit van de rijke families zorgde voor een stroom aan opdrachten voor bijzondere gebruiksvoorwerpen, aan meubelmakers, houtsnijders, glas-in-lood schilders, goud- en zilversmeden. Het Groninger Museum wijdde in 2017 een mooie tentoonstelling aan de fraaiste schatten uit deze periode. Egge Knol, conservator van het Groninger Museum en geliefd spreker bij de Historische Kring Zuidhorn, neemt ons mee op een reis langs de vroegere borgen en stadspaleizen en de daarin verborgen schatten.

Entree leden HKZ en Aeldakerka € 3,50 (koffie/thee),  niet-leden € 6,50 (incl. koffie/thee)

2 oktober 2018
Site: